TUGASAN 3 : Kaedah 'Verbal Repetition' Dalam Proses P&P (Pendidikan Khas)

Thursday, October 29, 2009

Tarikh : 26 Oktober 2009 (Isnin)


Sesi Pembentangan I, Bilik Perdana C
Tajuk : Meningkatkan Keyakinan Pelajar Bermasalah Pendengaran Untuk Berkomunikasi Secara Lisan Dengan Menggunakan Kaedah 'Verbal Repetition' Dalam Proses Pembelajaran dan Pengajaran.

Nama Guru :
Suzana Mohd Fauzi (P48659), Ummi Salmah Adnan (P48606) dan Najwa Hayatee Abdullah (P48610)


Nama Sekolah : SMK Dato’ Ibrahim Yaacob

Penyataan Masalah
Tujuan Kajian


  1. Meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dengan menggunakan kaedah ’ verbal repetition’ dalam P&P.

Persoalan Kajian
  1. Adakah kaedah ’ verbal repetition’ ini dapat meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dalam P&P.
  2. Adakah pelajar bermasalah pendengaran dapat menguasai sebutan istilah perkataan dalam P&P engan menggunakan kaedah ’ verbal repetition’.
Metodologi
  1. Melibatkan 19 orang pelajar di dalam kelas di SMK Dato’ Ibrahim Yaacob
  2. Model Lingkaran Kemmis dan Mc Taggart (1988)
Implikasi Kajian

Analisis hasil dapatan dari data pemerhatian.
Pelajar semakin yakin berkomunikasi secara lisan dan juga dalam menyebut istilah-istilah perkataan .Pelajar berani tampil ke hadapan kelas apabila diminta oleh guru .Wujud aktiviti bantu-membantu.
Analisis hasil dapatan dari data temubual.
Sesetengah pelajar sukar untuk menyebut perkataan yang mengandungi huruf-huruf konsonan.
Pelajar berasa seronok kerana diberi pendedahan untuk menyebut istilah-istilah yang agak sukar.

Analisis data daripada rakaman video
Pada awal kaedah diperkenalkan, pelajar kurang yakin dan malu untuk berkomunikasi dan menyebut istilah perkataan

Pada kitar ketiga, pelajar menunjukkan keyakinan dan lebih berani tampil ke hadapan kelas
Ulasan


  • Kaedah yang digunakan dapat meningkatkan keyakinan dan motovasi pelajar


  • Pelajar berpeluang untuk membetulkan sebutan istilah-istilah yang agak sukar


  • Guru berjaya membantu pelajar yang pasif untuk aktif di dalam kelas

Kesimpulan
Kaedah ‘verbal repetition’ membantu meningkatkan keyakinan pelajar untuk berkomunikasi secara lisan dan menyebut istilah-istilah perkataan.


0 comments: