Tarikh : 26 Oktober 2009 (Isnin)
Sesi Pembentangan I, Bilik Perdana C
Tajuk : Meningkatkan Keyakinan Pelajar Bermasalah Pendengaran Untuk Berkomunikasi Secara Lisan Dengan Menggunakan Kaedah 'Verbal Repetition' Dalam Proses Pembelajaran dan Pengajaran.
Nama Guru :
Suzana Mohd Fauzi (P48659), Ummi Salmah Adnan (P48606) dan Najwa Hayatee Abdullah (P48610)
Suzana Mohd Fauzi (P48659), Ummi Salmah Adnan (P48606) dan Najwa Hayatee Abdullah (P48610)
Nama Sekolah : SMK Dato’ Ibrahim Yaacob
Penyataan Masalah
Tujuan Kajian
Meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dengan menggunakan kaedah ’ verbal repetition’ dalam P&P.
- Adakah kaedah ’ verbal repetition’ ini dapat meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dalam P&P.
- Adakah pelajar bermasalah pendengaran dapat menguasai sebutan istilah perkataan dalam P&P engan menggunakan kaedah ’ verbal repetition’.
- Melibatkan 19 orang pelajar di dalam kelas di SMK Dato’ Ibrahim Yaacob
- Model Lingkaran Kemmis dan Mc Taggart (1988)
Analisis hasil dapatan dari data pemerhatian.
Pelajar semakin yakin berkomunikasi secara lisan dan juga dalam menyebut istilah-istilah perkataan .Pelajar berani tampil ke hadapan kelas apabila diminta oleh guru .Wujud aktiviti bantu-membantu.
Pelajar semakin yakin berkomunikasi secara lisan dan juga dalam menyebut istilah-istilah perkataan .Pelajar berani tampil ke hadapan kelas apabila diminta oleh guru .Wujud aktiviti bantu-membantu.
Analisis hasil dapatan dari data temubual.
Sesetengah pelajar sukar untuk menyebut perkataan yang mengandungi huruf-huruf konsonan.
Pelajar berasa seronok kerana diberi pendedahan untuk menyebut istilah-istilah yang agak sukar.
Sesetengah pelajar sukar untuk menyebut perkataan yang mengandungi huruf-huruf konsonan.
Pelajar berasa seronok kerana diberi pendedahan untuk menyebut istilah-istilah yang agak sukar.
Analisis data daripada rakaman video
Pada awal kaedah diperkenalkan, pelajar kurang yakin dan malu untuk berkomunikasi dan menyebut istilah perkataan
Pada awal kaedah diperkenalkan, pelajar kurang yakin dan malu untuk berkomunikasi dan menyebut istilah perkataan
Pada kitar ketiga, pelajar menunjukkan keyakinan dan lebih berani tampil ke hadapan kelas
Ulasan
Kaedah yang digunakan dapat meningkatkan keyakinan dan motovasi pelajar
Pelajar berpeluang untuk membetulkan sebutan istilah-istilah yang agak sukar
Guru berjaya membantu pelajar yang pasif untuk aktif di dalam kelas
Kesimpulan
Kaedah ‘verbal repetition’ membantu meningkatkan keyakinan pelajar untuk berkomunikasi secara lisan dan menyebut istilah-istilah perkataan.
Kaedah ‘verbal repetition’ membantu meningkatkan keyakinan pelajar untuk berkomunikasi secara lisan dan menyebut istilah-istilah perkataan.
0 comments:
Post a Comment